Autorem programu MBLC-YA jest Heather Grace Bond, nauczycielka Mindfulness Association UK. Program ten został stworzony na podstawie jej badań naukowych dotyczących roli uważności i współczucia dla siebie i innych wśród dzieci i młodzieży.
Na tą edycję zapraszam młodzież w przedziale wiekowym 11-14 lat.
Głównym celem kursu MBLC-YA jest rozwijanie u nastolatków inteligencji emocjonalnej w zakresie samoświadomości oraz życzliwości. Dlatego proces ten łączy zagadnienia z zakresu mindfulness i compassion, które stanowią dla filary świadomego rozwoju.
Każda sesja zawiera elementy edukacyjne oraz krótkie praktyki mentalne, dostosowane czasem, tempem i treścią go tej grupy wiekowej.
Kurs składa się z dziesięciu sesji, które zazwyczaj odbywają się raz w tygodniu i trwają około 55 min.
Każda sesja ma też swój temat:
Podczas sesji “Nurt umysłu” uczymy się w jaki sposób rozpoznawać różne sposoby myślenia i różne części wewnętrznego doświadczenia. Wyjaśniamy w obrazowy kreatywny sposób, że w naszym wnętrzu możemy rozpoznać myśli, emocje, doznania fizyczne… ale też myślokształty, oceny, osądy, oczekiwania czy przypuszczenia, które są filtrem dla zewnętrznego świata. To powoduje, że widzimy go w określony sposób i czasem doznajemy stresu i napięcia, tam gdzie to wcale nie jest potrzebne. Podczas treningu mentalnego, który jest zawsze częścią sesji uczymy się jak obserwować ten nurt, by lepiej poznać siebie. Cały kurs zawiera także praktyki współczucia, które uczą jak być życzliwym dla siebie w trudnych sytuacjach. Poszczególne sesje tworzą razem całość sztuki lepszego rozumienia siebie w trudnym okresie dojrzewania.
Każda sesja jest również ilustrowana multimedialną prezentacją, która w kreatywny sposób obrazuje omawiane tematy. Wyświetlane są liczne materiały edukacyjne w postaci krótkich filmów (od profesora twórcy teorii umysłu, po młodych youtuberów), aby angażować uczestników w proces uczenia się z nieustającą ciekawością. Kursanci otrzymują też podręcznik i mają dostęp do nagranych praktyk uważności.
Udział w kursie MBLC-YA przynosi wiele korzyści. Tak jak ćwiczenia fizyczne rozwijają nasze mięśnie, tak trening umysłu przyczynia się do zmian w strukturze i aktywności naszego mózgu.
Umysł młodego człowieka najlepiej uczy się przez ciekawość, zabawę i pobudzanie kreatywności. Przyswaja i koduje przez dawkowanie i syntezowane wiedzy, a nowe sposoby działania kodują przez utrwalanie zachowań. Techniki oparte na uważności ściśle związane są z budowaniem nowych postaw i nawyków w oparciu o neuroplastyczność mózgu. Dlatego taka wydłużona, 2,5 miesięczna praca nad sobą daje szansę na największe długofalowe efekty.
Postrzeganie siebie u młodzieży osadzone jest przede wszystkim w oparciu o wzorce ze świata zewnętrznego. Rozwijanie uważności i self-compassion (samo-współczucia) pozwala budować samoświadomość, która jest jednym z elementów inteligencji emocjonalnej. Od niedawna naukowcy dostarczają coraz więcej dowodów na to, że emocje, a ściślej – inteligencja emocjonalna to czynnik, który decyduje o naszej umiejętności radzenia sobie w życiu praktycznym. Umiejętność ta zawiera w sobie zdolność do radzenia sobie ze stresem, zdolność do adaptowania się do nowych, ciągle zmieniających się warunków życia, ale też zdolność rozumienia uczuć i emocji innych. Pozwala na umiejętne wykorzystanie własnych uczuć w relacjach z innymi ludźmi. Trening uważności dla dzieci i młodzieży ma wiele pozytywnych aspektów, takich jak zwiększenie zdolności koncentracji, empatii, jasności myśli, odporności na stres oraz regulacji emocji. Oznacza to również mniejszą reaktywność, impulsywność i odczuwanie stresu.
Certyfikowana nauczycielka mindfulness &compassion. Posiada uprawnienia do prowadzenia kursów:
• MBSR (certyfikat Maindfulness Based Stress Reduction wydany przez Institute for Mindfulness-Based Approaches/Polski Instytut Mindfulness)
• MBCL (certyfikat Mindfulness-Based Compassionate Living wydany przez Polski Instytut Mindfulness).
• MBLC YA (certyfikat gotowości do nauczania Mindfulness Based Living Course – Young Adults wydany przez Mindfulness Association Polska).
Superwizorka MBI:TAC (Mindfulness-Based Interventions: Teaching Assessment Criteria). Ericksonowski Coach, Trenerka biznesu i wykładowczyni akademicka na Uniwersytecie Łódzkim. Dyplomowana nauczycielka jogi w systemie hatha-yogi metodą BKS Iyengara o stopniu Introductory II. Absolwentka Erickson College programów „Art &Scienece of Coaching” oraz „The Art & Science of Mindfulness”. Pełniła rolę Dyrektora Studium Nauczycielskiego dla przyszłych nauczycieli MBSR oraz Prezesa Polskiego Instytutu Mindfulness. Współautorka bestsellera „Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju” (Wolters Kluwer Polska – ABC, 2012r. ). Wcześniej pełniła tez rolę Dyrektorki Izby Coachingu w Łodzi, Kierownika Centrum Studiów Podyplomowych. Od 2006 r. prowadzi szkolenia dla firm, korporacji i organizacji.
Pomaga osobom w kryzysie, zmianie, wypaleniu, przeciążeniu mentalnym i emocjonalnym. Uczy w jaki sposób opanować umysł i przywrócić spokój. Pokazuje jak zatrzymać błędne koło chronicznego stresu i jak zarządzać własną gospodarką energetyczną. Pokazuje jak w biznesie puszczać napięcie i radzić sobie w kryzysowych sytuacjach. Wspiera w podnoszeniu samoświadomości i odzyskaniu kontaktu z ciałem. Prowadzi autorskie procesy indywidualne uczące budować osobistą odpornośc psychiczną, warsztaty uczące redukcji stresu dla firm oraz licencjonowane kursy mindfulness.
Medytację i jogę zaczęła praktykować mając 20 lat i od tamtej pory jest nieustannie na tej drodze. Prywatnie Mama dwóch dziewczynek, które są najlepszymi mentorkami uważności i inspiracją do działania w zakresie tego programu.