Mindfulness@Work for stress reduction

Home    /     Mindfulness@Work for stress reduction

Mindfulness@Work for stress reduction

Mindfulness@Work for Stress Reduction to 5-tygodniowy kurs redukcji stresu zawodowego w oparciu o MBSR, którego celem jest pogłębiona praca z obszarem odporności psychicznej.

„Wielkim krokiem naprzód w drodze do odzyskania swego życia jest uświadomienie sobie że nasze myśli, bez względu na ich treść nie są nami. 
W momencie przytomności mamy szansę ustrzec się przed nawykowymi reakcjami.”

– Jon Kabat-Zinn

Założenia projektu:

  • rozwinąć kompetencje związane z redukcją stresu
  • nauczyć krótkich i prostych technik obniżania napięcia emocjonalne w pracy
  • zmienić wewnętrzna postawę w odniesieniu do czynników stresogennych

Mindfulness oznacza bycie „w pełni umysłu”, definiując uważność jako pełną świadomość osiąganą w następstwie celowego i nieosądzającego skierowania uwagi na chwilę bieżącą. W efekcie możliwe staje się widzenie rzeczy dokładnie takimi, jakie są i tylko takimi.  Taka na pozór niewielka zmiana sposobu percepcji niesie za sobą ogromny potencjał dając możliwość zatrzymania się i postrzegania sytuacji bez dodawania do niej własnych emocji czy przekonań.

Zdawanie sobie sprawy z tego, co robimy, w momencie w którym to robimy pozwala na dokonywanie w pełni świadomych wyborów naszego toku myślenia i  działania. Nasze umysły choć mogą pracować w kilku różnych trybach myślenia, często pozostają niejako na automatycznym pilocie.  Rutynowe sposoby interpretowania i reagowania,  uruchamiają nawykowe zachowania, znane i typowe dla nas emocje, a w konsekwencji rozpamiętywanie, negatywne myślenie, stres czy depresję, które co należy podkreślić, w mniejszym stopniu związane są z tym co aktualne, a w większym z tym co przez nas negatywnie przewidywane lub negatywnie wspominane.  Innymi słowy, działając, myśląc i odczuwając w trybie automatycznego pilota nie dostrzegamy już rzeczy takimi jakimi są, lecz takimi jakimi schematycznie zwykliśmy je postrzegać.

Kiedy natomiast jesteśmy uważnie świadomi tego, co robimy i co odczuwamy, wprowadzamy nowy sposób postrzegania i przestawiamy nasz umysł w inny tryb, w którym znacznie mniej prawdopodobne jest utknięcie w schemacie negatywnego czy nawet obsesyjnego myślenia.

Dlaczego warto?

Stres w naszym współczesnym życiu jest elementem permanentnym. Tak bardzo wpisał się w naszą rzeczywistość, że często go już nie zauważamy, traktując stan rzeczy jako naturalny. Czy naturalna jest gonitwa myśli, kiedy próbujemy zasnąć? Czy każdy człowiek budzi się ospały i ma trudności z rozpoczęciem dnia? Czy normalnym stanem jest zapominanie myśli czy gubienie przedmiotów? Czy nerwowość lub drażliwość jest cechą charakteru czy może wynikiem napięcia emocjonalnego?

Chociaż być może trudno w to uwierzyć, jednak życie nie musi być poligonem codziennych zmagań.  Podstawa to zrozumienie, że ta walka odbywa się tylko i wyłącznie w głowie, a jej odbiciem jest rzeczywistość.  Mindfulness jest momentem, który dedykujemy sobie, by mieć okazję na poznanie swoich schematów myślenia, odczuwania i działania, które bezpośrednio związane są z odczuwaniem stresu w codziennym życiu.

Korzystając z metodyki mindfulness oraz technik poznawczo-behawioralnych uczestnicy programu:

  • zrozumieją źródła  i zależności różnych wewnętrznych stanów
  • poznają praktyczne metody, techniki i wskazówki do pracy z trudnościami emocjonalnymi
  • uświadomią sobie w jaki sposób myśli i przekonania wpływają na zachowanie i życie
  • poznają narzędzia, które pozwolą na pozytywną zmianę sposobu myślenia o sobie, innych i otaczającym świecie
  • uświadomią sobie związek z własnym ciałem i dowiedzą się w jaki sposób poprzez ciało mogą wpływać na swój stan emocjonalny
  • nauczą się wykorzystywać oddech w trudnych sytuacjach
  • odzyskają energię i siłę psychiczną
  • wykonując ćwiczenia poczują przypływ wewnętrznego spokoju i opanowania.

Forma zajęć:

  • mini-wykłady z dyskusjami w grupie
  • praca indywidualna
  • ćwiczenia medytacyjne
  • praca z ciałem.

5-cio tygodniowy program w postaci 2,5-godzinnych sesji złożony z komponentów:

PSYCHOEDUKACJA + TECCHNIKI I NARZĘDZIA

Każda sesja składa się z psychoedukacji w wybranym obszarze oraz treningu technik redukcji stresu. Uzupełnieniem sesji są zadania do praktyki domowej, których celem jest budowanie nowego rodzaju postawy cechującej się siłą i odpornością psychiczną.

Tematy sesji:

1. Psychoedukacja: Warsztat wprowadzający – Zaglądnij w siebie.

Poszukiwanie odporności psychicznej.

Zrozumienie swoich automatycznych sposobów działania i reagowania, i ich wpływu na absorbowanie bodźców stresowych.

Zarządzanie własną energią a siła psychiczna.

Rozwijane Kompetencje:

  • umiejętność zatrzymania
  • zrozumienie istoty stresu
  • uświadomienie sobie swoich nawykowych sposobów reagowania
  • zauważanie warstwy znaczeń, jakie nadajemy zdarzeniom
  • nieosądzające i nieoceniające zauważanie siebie
  • zarządzanie własną energią
  • metody budowania odporności na stresowe czynniki zewnętrzne.

2. Psychoedukacja: Pułapki myślenia a stres.

Negatywne myślenie a łańcuch reakcji stresowej.

Rozwijanie umiejętności postrzegania. Ocenianie a rzeczywistość.

Czystość myślenia.

Rozwijanie umiejętności porządkowania myśli.

Rozwijane Kompetencje:

  • obserwacja myśli rodzących negatywne emocje i stres
  • postrzeganie świata, postrzeganie siebie – budowanie umysłu początkującego
  • iluzje i interpretacje w naszym postrzeganiu
  • zauważanie automatycznego pilota
  • świadomość swoich myśli, poznanie wzorców myślowych wywołujących stres
  • konstruktywne myślenie – techniki i narzędzia pracy z myślami.

3. Psychoedukacja: Paleta emocji.

Rola i znaczenie emocji w doświadczaniu stresu. Świadomość emocji.

Dwa komponenty emocji –  natężenie i postrzeganie.

Warunki poprawiania i pogarszania efektywności pracy w kontekście przezywanych emocji.

Radzenie sobie z odrzuceniem, pokonywanie lęku, ujarzmianie złości. Zrozumienie własnych emocji.

Rozwijane Kompetencje:

  • zrozumienie istoty trudnych emocji
  • radzenie sobie z wewnętrznymi przeżyciami
  • sposoby zapobiegania emocjom negatywnym
  • radzenie sobie z informacjami z zewnątrz w kontekście reakcji emocjonalnych
  • typy postaw emocjonalnych u ludzi, zauważanie
  • rozwijanie umiejętności zarządzania emocjami swoimi i innych
  • narzędzia sytuacyjnego zarządzania emocjami.

4. Psychoedukacja: Uważna Komunikacja

Komunikacja i asertywność w relacjach.

Powstawanie niskiej samooceny. Poczucie własnej wartości. Wzmacnianie pewności siebie.

Umiejętność stawiania granic.

Rozwijane kompetencje:

  • doświadczenie uważnej komunikacji w odniesieniu do nawykowych wzorców komunikacji
  • siła komunikatów – oddziaływanie słów a nasze postawy
  • poznanie własnych nawyków podczas komunikacji
  • wyrażanie swoich myśli i uczuć
  • doświadczenie postaw życiowych
  • istota zrozumienia innych a współdziałanie i rozwiązywanie problemów
  • techniki uważnej komunikacji w sytuacji ataku; stawianie granic.

5. Psychoedukacja: Samoświadomość i osobista sprawczość.

Rozwój autonomii i niezależności.

Moje siły wpływu.

Indywidualny Plan Rozwoju.

Podsumowanie Programu.

Rozwijane kompetencje:

  • refleksja nad własnym rozwojem
  • wdrażanie umiejętności w codziennym życiu
  • wytrwałość i konsekwencja
  • budowanie postawy sprawczości wobec własnego życia i wpływu zewnętrznych czynników
  • opracowanie osobistych dążeń i celów związanych z programem.

Przykładowe techniki i narzędzia reedukacji stresu w programie:

  • Oddychanie przeponowe, oddech TAO
  • Mindful Movement – uważny ruch
  • Body@work – krótkie ćwiczenia pracy z ciałem na krześle/przy biurku
  • Ćwiczenia izometryczne, ćwiczenia na koncentracje uwagi
  • Modyfikacja ocen poznawczych
  • Racjonalna Terapia Zachowań RTZ
  • Techniki medytacji mindfulness np. 3-minutowa przestrzeń na oddech, Antidotum
  • Postawa reaktywna i proaktywana
  • Zarządzanie własną energią.

MINDFULNESS:

  • jest sprawdzoną metodą, opracowaną naukowo ponad 30 lat temu przez prof. Jona Kabat-Zinna i rozwijaną cały czas w Center For Mindfulness przy klinice uniwersyteckiej w Worcester (USA)
  • został wdrożony na większości Uniwersytetów w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii
  • jest wykorzystywany w biznesie jako element rozwoju pracowników w organizacjach świadomie inwestujących w kulturę zdrowia jak eBay, Google, Aetna i wiele innych.
  • Jak pokazują liczne badania (jest ich w tej chwili już ponad 500) już po kilku tygodniach powoduje pozytywne zmiany w mózgu związane z koncentracją i równowagą wewnętrzną.

ZAGUBIENI WE WŁASNYCH MYŚLACH

Psychologowie z Uniwersytetu Harvarda, Matthew A. Killingsworth i Daniel T. Gilbert, za pomocą aplikacji na smartfona pytali 2,2 tys. osób z całego świata, choć głównie z USA, o ich myśli, uczucia i działania w trakcie dnia.  W 2010 roku opublikowali wyniki. Okazało się, że przeciętnie człowiek z naszego kręgu cywilizacyjnego spędza 46,9 proc. swojego czasu zagubiony we własnych myślach. Jednocześnie, gdy jesteśmy nieobecni, odnotowujemy o wiele niższy poziom szczęścia niż gdy jesteśmy obecni (Forbes).

Trener: Sylwia Rogala-Marciniak

Certyfikowany nauczyciel mindfulness (certyfikat nauczania MBSR Maindfulness Based Stress Reduction wydany przez Institute for Mindfulness-Based Approaches/Polski Instytut Mindfulness), dyplomowany nauczyciel jogi w systemie hatha-yogi metodą BKS Iyengara o stopniu Introductory II.  Erickson International Coach, opiekun merytoryczny i wykładowca kształcenia podyplomowego na Uniwersytecie Łódzkim, superwizor i mentor coach CoachingSteps™ przy Pracowni Rozwoju Kompetencji UŁ.  W latach 2015 – 2017 pełniła funkcję dyrektorki Łódzkiego Oddziału Izby Coachingu oraz Festiwalu PROGRESSteron w Łodzi. Twórca HOLI Body&Mind Center, ośrodka zajmującego się medytacją mindfulness.

Certyfikowany trener biznesu szkoły Trenerów i Konsultantów Zarządzania MATRIK   – metodologia oparta na międzynarodowych standardach NVQ International Trainers Certification in Training, Learning and Development – MATRIK & Pearson Edexcel International.

Współautorka bestsellera „Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju” (Wolters Kluwer Polska – ABC, 2012r. ).

Ma za sobą ponad 3 tyś godzin na sali szkoleniowej i 600 h sesji indywidualnych. Treningi redukcji stresu, uważności i medytacji prowadzi od 2008 roku, a od 2015 roku w formie pełnych certyfikowanych kursów MBSR. Jogę i medytację praktykuję do 15 lat, wciąż odnajdując w niej coś nowego na kolejnych etapach życia. W praktyce najważniejsza jest dla mnie uważność i akceptacja siebie. W moim nauczaniu pragnę przekazać holistyczne rozumienie połączenia ciała, emocji, duszy i umysłu.

Swoje umiejętności zawodowe doskonaliła uczestnicząc m.in. w programach CoachWise Coaching Essentials™, Transforming Communication™, Family Coaching -Erickson College International, The Art & Science of Mindfulness.

Prowadzi zajęcia na temat mindfulness na Uniwersytecie Łódzkim i w Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie.

Zafascynowana kulturą dalekiego wschodu, często podróżuje w tamte kierunki świata. Jogę i medytację praktykuje od 16 lat, odnajdując w niej wciąż coś nowego na  kolejnych etapach swojego życia.

Praca indywidualna ma zupełnie inny wymiar rozwoju, niż spotkania grupowe. Dostosowana do Twoich potrzeb, może być odpowiedzią wszędzie tam, gdzie sytuacja jest wyjątkowa.

Korzyści wynikających z praktyki mindfulness jest bardzo wiele. Pomaga ona redukować ból fizyczny czy psychiczny, a także poznać go i zrozumieć jego naturę. To dąży do akceptacji, a ta w efekcie daje cudowne ukojenie.

Zapraszamy firmy i organizacje, które poszukują dla swoich pracowników programów z zakresu well-being, w których ideą przewodnią będzie zadbanie o pracownika.