MINDFULNESS W BIZNESIE

Rozwiązania dla dobrostanu

Rodzaje praktyk uważności

Istnieje wiele różnych form medytacji mindfulness i każda z nich będzie miała nieco inny wpływ na mózg, ciało i uczucie jakie wywołuje. Zasadniczą intencją treningu uważności jest łączenie z bieżącą chwilą i poszerzanie świadomości tego doświadczenia. Dzięki temu połączeniu możemy w kilka chwil uzyskać efekt relaksu, ukojenia, doładować się energia lub odprężyć.

Kluczowa jest regularność i chęć do wykonywania tych prostych ćwiczeń. Ale w wciąż rozpędzającym się świecie umiejętności związane z odpornością psychiczną i rezylencją wydają się niezbędne. 

Pauza to proste ćwiczenie, które jest jednym z elementów programu „Mindfulness w życiu i w biznesie”. Sprawdź jak łatwo zadbać o chwilę dla siebie. 

W jaki sposób uczymy się uważności, skupiana uwagi i treningu mentalnego? 

Kluczowa jest tu regularność i powtarzalność. Mindfulness bazuje na neuropsychologii, a badania nad efektywnością przyswajania wiedzy jednoznacznie wskazują na potrzebę krótkich, ale powtarzalnych treści. Tak właśnie są projektowane programy uważności: poza standardowymi szkoleniami (1-2 dni) uczymy się poprzez webinaria, pigułki wiedzy, podcasty, ćwiczenia audio, skoncentrowane warsztaty (2-4h), a także projektowane procesy rozwojowe (4-12 tyg ). 

Jak pokazują dzisiejsze raporty branży szkoleniowej aktualne potrzeby rozwojowe są o wiele bardziej różnorodne. Niezbędne są elastyczne, krótkie formy, progresywna edukacja dopasowana do harmonogramu pracy. Nowym trendem jest także połączenie szkoleń online z stacjonarnymi. Dedykowany program może zawierać szkolenia stacjonarne z edukacyjnymi dodatkami w wersji online. 

Trening uważności mindfulness to forma, która najlepiej działa gdy jest powtarzana każdego dnia w formie kilku-kilkunastominutowych ćwiczeń. Jak się okazuje wpisuje się to idealnie w kolejny trend: mikrolearning. To krótkie, około 15-30 minutowe sesje szkoleniowe podczas których zdobywamy wiedzę lub ćwiczymy wybraną umiejętność.

Tolerancja na stres i rezyliencja pojawiają się wśród Top 10 Kompetencji 2025 wymienianych przez World Economic Forum.
Przedstawiam przykładowy program ostatnio realizowanego szkolenia:
Rezyliencja i Uważna Odpowiedź na Stres

Rezyliencja to zdolność do radzenia sobie ze zmianami i wyzwaniami życiowymi, odbijanie się po doświadczeniach stresowych, i adaptacja w obliczu przeciwności. Jest to nie tylko zdolność do przetrwania kryzysów, ale również do wzrostu i rozwoju w wyniku tych wyzwań. Rezylientny umysł potrafi szybko adaptować się do wyzwań i zmieniających się sytuacji, a nawet widzieć w nich szansę na twórczość.

Rezyliencja, często postrzegana jako psychiczna i emocjonalna „elastyczność”, jest kluczowa w zarządzaniu, zwłaszcza w dynamicznym i często nieprzewidywalnym świecie biznesu. Definiuje się ją jako zdolność do efektywnego radzenia sobie ze zmianami, wyzwaniami, a także do szybkiego odbijania się po trudnych doświadczeniach. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Harvarda wykazały, że osoby, którzy rozwijają swoją rezyliencję, nie tylko lepiej radzą sobie ze stresem, ale również potrafią inspirować swoich współpracowników, podnosząc ogólną wydajność i morale. 

Cel Szkolenia

Celem tego warsztatu jest wyposażenie uczestników w narzędzia i techniki mindfulness, które pomagą zwiększyć odporność psychiczną i skutecznie zarządzać stresem w dynamicznym środowisku zawodowym i osobistym.

Szczegółowe cele szkoleniowe (W/U/P)

  • Zrozumienie biologicznych podstaw stresu i mechanizmów odporności.
  • Poznanie naukowych podstaw technik mindfulness i ich wpływu na redukcję stresu.
  • Praktyczne opanowanie technik redukcji stresu opartych na treningu mentalnym i mindfulness
  • Nauka integracji praktyk mindfulness w codziennym życiu zawodowym i osobistym.
  • Rozwijanie postawy otwartości i akceptacji wobec wyzwań życiowych.
  • Budowanie wewnętrznej siły i elastyczności w reagowaniu na stres.

Program Szkolenia

Moduł 1: Podstawy Odporności i Stresu. Trening Mentalny na Odporność (2h)

  • Wprowadzenie w tematykę stresu: definicja, biologia stresu, jak stres wpływa na nasze ciało i umysł.
  • Omówienie założeń dotyczących odporności psychicznej oraz sposobów jej rozwoju.
  • Mięsień uwagi a sprężystość postrzegania. Przedstawienie zasad treningu mentalnego.  
  • Praktyczne ćwiczenia: Trening Mentalny i wyciszenie”małpiego” umysłu. Nauka koncentracji uwagi i praca  nad rozproszeniem. 

Moduł 2: Techniki Mindfulness w Redukcji Stresu (2h)

  • Głębsze zrozumienie treningu mindfulness i jego korzyści w kontekście zawodowym. 
  • Omówienie założeń pracy z emocjami. Oznaki stresu w obszarach: myślenie, zachowanie, emocje, ciało.
  • Łańcuch reakcji stresowej. Model Uważnej Reakcji na Stres:  jak przerwać reakcję stresową i świadomie nawigować emocjami.
  • Techniki uważności: Medytacja uważności skoncentrowana na oddechu, techniki uważnego rozpoznawania objawów stresu w ciele, praca z rozpoznaniem myśli zwątpienia i technika RTZ  (szybka samoregulacja)

Moduł 3: Budowanie Rezyliencji – Odporność i Wzrost w Obliczu Wyzwań (2h)

  • Definicja rezyliencji i jej znaczenie dla efektywnego radzenia sobie w środowisku zmian.
  • Składowe rezyliencji: elastyczność emocjonalna, pozytywne myślenie, adaptacyjność.
  • Techniki w rozwoju rezyliencji: ćwiczenia na higienę mentalną, trening uwagi i zmianę postrzegania sytuacji i oceny poznawczej.
  • Twórcze Wyobrażenie  jako narzędzie ludzi sukcesu; budowanie pozytywnego wyobrażenia siebie, wizji, codziennych zadań. 

A tutaj znajdziesz moje Dossier wraz z propozycją programu „Mindfulness w biznesie”. 


Zapraszam do kontaktu, napisz do mnie:

Wykorzystując formularz wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie informacji ofertowych. Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z RODO przez Mindfulness LAB. W każdym momencie możesz cofnąć swoją zgodę.

Studia, które realizujemy od 2010r. na Uniwersytecie Łodzkim.
Mamy już ponad 500 wspaniałych Absolwentów.

Blog - zainspiruj się do uważnego życia :

Mindfulness Mindhacking – opanuj swój umysł cz. I

Co ze mną jest nie ok? Być może zadajesz sobie czasem takie właśnie pytanie, kiedy mimo „dobrych chęci” Twoje życie nadal nie płynie tym najlepszym torem. Czujesz napięcie. Brak kontroli. Jon Kabat-Zinn poświęcił wiele lat badań, aby stworzyć metodę, która będzie rozwiązaniem  na psychologiczne potrzeby współczesnego człowieka: potrzebę zatrzymania, rozmrożenie ciała, puszczenie napięć, okiełznanie myśli. Techniki mindfulness są odpowiedzią w

Czytaj więcej »

Retreat – podróż wgłąb siebie

Aby głęboko dotknąć życia, trzeba wrócić do chwili obecnej.  Thich Nhat Hahn Każda chwila jest niepowtarzalna i taki też był nasz ostatni weekend. I nawet jeśli pozostaje już tylko wspomnieniem, to zapisuje się w naszych sercach, tętni wraz z żywiołami w naszych żyłach, nadając życiu nowy puls. Nie ma lepszych i piękniejszych słów, którymi mogłabym to opisać niż Wasze słowa.

Czytaj więcej »

Mindfulness w biznesie

Jak bardzo świat się zmienia mogłam doświadczyć na Konferencji Happiness at hybrid work organizowanej we wrześniu przez Kasie Kern i Magdę Ferratti w Krakowie.  Poprowadziłam także warsztat „Mindfulness w drodze do osobistego szczęścia”, tym samym pokazując uważności jako składową tej przemiany, w której jesteśmy nie tylko na wymiarze jednostki, ale także w totalnie globalnym ujęciu. Idą nowe czasy. To jest

Czytaj więcej »

Jak zacząć medytować? – trudności na drodze // część I

Kiedy przychodzi do nas myśl, że medytacja mogłaby być pomocna w życiu, z pozoru wydaje się to proste. Bo co trudnego może być w tym, by usiąść na podłodze, odpalić jedno z miliona dostępnych nagrań dostępnych w sieci i po prostu zamknąc oczy…. …a następnie zapaść się w błogi stan nicości, w której wszystko jest proste, lekkie i przyjemne, jak

Czytaj więcej »

Mindfulness na drodze osobistego szczęścia 

„Ból jest nieunikniony. Cierpienie jest wyborem” Haruki Murakami Czym jest Szczęście? Buddyjska definicja mówi, że szczęście to głębokie poczucie spokoju i spełnienia. Nie jest emocją chwili, a stałym uczuciem, przenikającym wszelkie stany emocjonalne, radości i smutki jakich doświadczamy. I tak na przykład wszelkie rzeczy materialne, jak dom, samochód, wakacje w tropikach – mogą dać przyjemność, ale nie dadzą trwałego uczucia

Czytaj więcej »

Uzdrawiająca moc uważności w przeciwdziałaniu depresji

Mindfulness pomocne przy depresji Mindfulness w bardzo szybkim tempie zyskuje popularność, w ostatnim czasie również w Polsce. Nic dziwnego, nowiem ta metoda ma niezwykłą skuteczność, którą wykazują liczne badania, również te w obszarze przeciwdziałania depresji czy redukcji negatywnych emocji i stresu. Mindfulness oznacza bycie „w pełni umysłu”, definiując uważność jako pełną świadomość osiąganą w następstwie celowego i nieosądzającego skierowania uwagi

Czytaj więcej »