fbpx

Różne formy JOGI

JOGA jest najstarszym na świecie systemem samodzielnego rozwijania jednostki, który pozwala na osiągniecie stanu równowagi umysłu dzięki ćwiczeniom fizycznym, umysłowym i duchowym. Joga daje zdrowie i długowieczność poprzez ćwiczenie asan (pozycji jogi), które wyrabiają giętkość rdzenia kręgowego (fundament życia), uspokajają nadmiernie podrażnione nerwy, rozluźniają mięśnie, odżywiają narządy i ich ośrodki nerwowe.

Ciało, umysł, emocje stanowią nierozerwalną całość, wzajemnie na siebie wpływają. Odkrywając zakodowane w ciele nieświadome wzorce w postaci sztywności mięśni i stawów lub ich nadmiernej słabości, nieprawidłowej postawy, zablokowanego oddechu, docieramy do źródeł naszych życiowych postaw. Dzięki ćwiczeniom mamy szansę ich przekształcenia.

Głównym celem praktyki jogi jest odzyskanie kontaktu z ciałem, tak aby móc je odczuwać i rozumieć. Doświadczenia związane praktyką wpływają na stopniowe pokonywanie barier zakorzenionych w ciele. Pozwala to także na wyciszenie rozgorączkowanego umysłu, odnalezienie spokoju i harmonii, aby stać się uważnym, świadomym, obecnym, otwartym na siebie i rzeczywistość.

Joga jest formą głębszego kontaktu z ciałem w połączeniu z oddechem. Pozwala dotrzeć do każdej komórki i odkryć zapisane w niej wzorce i emocje. Jej praktyka rozwija fizyczną i emocjonalną elastyczność.

Różne formy zajęć, jakie spotkasz w naszym centrum:

Joga Ogólna, Joga od podstaw, Hatha-Yoga

Podczas tych zajęć postępujemy zgodnie z zasadami jogi klasycznej wg systemu B.K.S. Iyengara. W praktyce oznacza to praktykę w cyklu miesięcznym:
1. w pierwszym tygodniu miesiąca wzmacniamy ciało i budujemy wewnętrzną siłę w pozycjach stojących
2. w drugim tygodniu rozciągamy ciało i poszukujemy wyciszenia w siadach i skłonach
3. w trzecim tygodniu pracujemy nad elastycznością oraz równowagą w wygięciach ciała
4/5. w czwartym / piątym tygodniu poszukujemy wewnętrznego spokoju i wyciszenia w pozycjach odwróconych i relaksacyjnych.

Podczas tych zajęć możesz spodziewać się dokładnych i szczegółowych komend, zwracania uwagi na detale i poszukiwania „bezwysiłkowego wysiłku”. Jogi uczymy się od podstaw, nawet gdy kolejny raz powtarzamy pozycję doskonalimy ją w nowych detalach, łącząc to z oddechem i szukając w nim oparcia do praktyki.

Na tych zajęciach:

  • regularna praktyka ukierunkowana na zrównoważony rozwój i uelastycznianie ciała
  • elementy medytacji i pranayamy
  • praktyka zgodna z systemem hatha-jogi; sekwencje asan stojących, siadów, skłonów, skrętów, wygięć, pozycji odwróconych i relaksu.

Dla kogo:

  • dla wszystkich zainteresowanych zrównoważonym rozwojem ciała; grupa początkująca/ogólna – zawsze możesz dołączyć do zajęć.

Efekty regularnej praktyki:

te efekty pojawią się jako pierwsze…

CIAŁO: ogólne wzmocnienie mięśni i całego ciała, uelastycznienie skóry, wzmocnienie mięśni brzucha, zmiana postawy, rozwój sylwetki, zwiększenie elastyczności i możliwości w obszarze fizycznym, nauka oddychania przeponowego – dotleniania mózgu, poprawa zdrowia; świadomość własnego ciała

… te przy regularnej praktyce:

UMYSŁ: redukcja stresu, większa świadomość i pewność siebie, większa koncentracja, osiągnięcie wewnętrznego spokoju, wzrost energii, witalności i radości życia; świadomość połączenia rozwoju fizycznego ciała z psychicznym uspokojeniem i wyciszeniem

DUCH: dobrostan wewnętrzny, akceptacja siebie i świata, pokora, samorozwój, wzrost motywacji.

 

Mindful Joga, Mindful Movement, Uważna Joga

Uważna joga jest to kompletnie inna od wszelkich form pracy, gdzie liczy się postęp, osiąganie, rezultaty. Nastawienie na osiąganie kompletnie odłącza nas od sfery istnienia. Większość z nas musi dostać przyzwolenie na przełączenie się z trybu osiągania na tryb istnienia, głównie dlatego, że od małego wpaja się nam, że działanie jest o wiele więcej warte niż istnienie. Praktykując uważną jogę liczy się nasze istnienie. Bycie w swoim ciele, z wszystkimi pojawiającymi się doznaniami, z oddechem, a także w świadomości myśli, jakie są. Uważana joga daje możliwość obserwacji i zaznajamiania się ze swoimi granicami – zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej i emocjonalnej.

Podczas tych zajęć możesz spodziewać się łagodnej, spokojnej i uważnej praktyki, ukierunkowanej na wewnętrzną obserwację i pracę z oddechem. Zajęcia prowadzone są przez certyfikowanego nauczyciela mindfulness.
Mindful Yoga będzie doskonałym wyborem dla osób, które rozpoczynają praktykę jogi, albo poszukują łagodnej formy pracy z ciałem.

Ćwicząc uważną jogę wypatrujemy różnych, zazwyczaj subtelnych, zmian perspektywy swojego ciała, myśli i ogólnego poczucia własnego ja. To bardzo wzbogaca naszą prace wewnętrzną, dzięki temu mindful joga przynosi coś o wiele ważniejszego niż jedynie fizyczne jej zalety.

Na tych zajęciach:

  • praktyka ukierunkowana na uważność na wewnętrznym odczuwaniu swojego ciała i nie przekraczaniu jego granic
  • elementy medytacji mindfulness
  • nastawienie na obecność i odczuwanie, nie postęp i osiąganie.

Dla kogo:

  • dla początkujących
  • dla pogłębiających, szukających uważności w swojej praktyce i życiu
  • dla kobiet w ciąży, po porodzie
  • dla osób z problemami zdrowotnymi, np. bólami
  • przy dolegliwościach kręgosłupa
    Grupa początkująca/ogólna – zawsze możesz dołączyć do zajęć!

Efekty regularnej praktyki:

  • ogólne wzmocnienie mięśni i całego ciała, zmiana postawy
  • świadomość własnego oddechu i umiejętność wykorzystywania go, oddychanie przeponowe
  • osiągnięcie wewnętrznego spokoju
  • zwiększenie uważności na siebie i świat dookoła
  • wzrost samoświadomości i umiejętności koncentracji.

 

Vinyasa Joga, Flow Joga, Vinyasa od podstaw

Vinyasa Yoga to sekwencje płynnych przejść, gdzie stabilność łączy się z rytmem i oddechem.
Będziemy bawić się jogą pracując nad lekkością, wykorzystywać i rozwijać techniki oddechowe ucząc się płynności w  przejściach pomiędzy pozycjami.
To forma, która po dniu pełnym stresów pozwala rozładować napięcia nagromadzone w ciele poprzez bardziej dynamiczny ruch. Uczy oddechu nie w trwaniu, a w działaniu. Pięknie rzeźbi ciało.
Zajęcia przystosowane dla osób początkujących. Z nami nauczysz się podstaw tej formy! Będziemy bawić się jogą pracując nad lekkością, oddechem, stabilnością w pozycjach.

Na tych zajęciach:

  • sekwencje asan w rytmicznych przejściach w zróżnicowanym tempie
  • praktyka ucząca wykorzystania oddechu przy wysiłku fizycznym
  • muzyka która pozwala Ci płynąć
  • poszukiwanie lekkości i miękkich przejść w praktyce.

Te zajęcia przeznaczone są dla wszystkich, którzy preferują bardziej aktywną, dynamiczną formę pracy z ciałem;

Poprzez wysiłek nauczymy się odpuszczania. Łącząc ruch z oddechem przewietrzymy każdy mięsień i każdą komórkę ciała. Po tych zajęciach wyjdziesz zmęczony/a i szczęśliwy/a.

 

Yin Joga, Joga Regeneracyjna

Yin joga jest połączeniem fizycznej hinduskiej jogi z taoistyczną perspektywą. Za jej twórcę i prekursora uważa się Pauliego Zinka, nauczyciela jogi i mistrza Qigong , taoistycznej sztuki ruchu i walki. W bardzo dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że w ciele yin, żeński element, to powięź, tkanka łączna, więzadła, kości i stawy i to właśnie one są celem pracy w tej odmianie jogi. Na poziomie energetycznym służy pobudzeniu przepływu energii życiowej qi, poprzez działanie nacisku wzdłuż linii meridianów, stworzeniu przeciwwagi dla praktykowanej na co dzień, dynamicznej, energetycznej czasem siłowej jogi yang. Inaczej nazwalibyśmy tą bardzo spokojną odmianę jogi, jogą powięziową.

Dlaczego warto praktykować yin jogę?

  • Jako uzupełnienie praktyki dynamicznej gwarantuje zachowanie równowagi pomiędzy siłą i elastycznością oraz zapewnia stabilność i bezpieczeństwo stawów.
  • Zwiększa mobilność i zakres ruchu w stawach
  • Poprawia funkcjonowanie organów wewnętrznych.
  • Stymuluje system immunologiczny.
  • Równoważy energetycznie.
  • Stymuluje odbudowę kości.
  • Koncentruje się na powięzi.
  • Na poziomie energetycznym oddziaływuje na meridiany, oczyszcza je i odblokowuje.

 

Joga dla Dzieci

Joga dla dzieci to przede wszystkim świetna zabawa. Dziecko stopniowo wkracza w świat ruchu oraz umiejętności skupiania się na wykonywaniu pozycji, co przekłada się na dobre funkcjonowanie każdego dnia. Ruch, to przecież właściwy rozwój umysłowy! Dodajemy do tego naukę koncentracji, uśmiech i nowe przyjaźnie. Joga dla dzieci nie przypomina praktyki dla osób dorosłych. Przyjdźcie razem i zobaczcie sami, co „w trawie piszczy”.
Co będziemy robić?:
  • wzmocnimy siłę fizyczna
  • ugruntujemy koncentrację
  • zaprzyjaźnimy się z „psem”
  • poznamy „krokodyla”
  • posłuchamy bajki
  • nauczymy się „wyciszać”.
A wszystko to bez niezdrowej rywalizacji, pośpiechu i oceniania.

 

Joga dla Mam z Dziećmi, Gugu Joga

Masz małe dziecko? Chciałabyś chodzić na zajęcia, ale nie masz jak? Zapraszamy serdecznie – nasza sala jest otwarta na maluchy w każdym wieku. Zajęcia przeznaczone są dla mam, ale dzieci mogą swobodnie przebywać na sali, ćwiczyć z mamą, albo patrzeć, a czasem poprzeszkadzać by trenować cierpliwość mamusi. Bez stresu, bez uspokajania – ćwiczymy, bawimy się, włączamy dzieci w praktykę, albo po prostu pozwalamy im być.

Ty zadbasz o swoje ciało, zrelaksujesz się, poznasz inne Mamy, uśmiechniesz się pomimo zmęczenia, a Wasze Pociechy wezmą w tym udział. Spróbuj, Dzieciątko na pewno Ci na to pozwoli! Weź nosidełka lub kocyk. W każdym momencie możesz przewinąć Maleństwo, nakarmić lub po prostu przytulić.

Na tych zajęciach:

  • regularna praktyka ukierunkowana na zrównoważony rozwój i uelastycznianie ciała
  • elementy treningu mięśni dna miednicy
  • otwarta przestrzeń dla praktyki z dziećmi.

Dla wszystkich mam zainteresowanych wzmocnieniem swojego ciała; grupa początkująca/ogólna – zawsze możesz dołączyć do zajęć, mile widziane dzieci w każdym wieku.

Efekty regularnej praktyki:

  • ogólne wzmocnienie mięśni i całego ciała, zmiana postawy
  • uelastycznienie skóry
  • wzmocnienie mięśni brzucha
  • lepsze samopoczucie psychiczne, wewnętrzna równowaga i spokój
  • odnajdywanie balansu.
© HOLI Body&Mind Center
Kopiowanie, przedruk tekstów zamieszczonych na łamach serwisu oraz ich udostępnianie w mediach elektronicznych jak również w innej formie jest możliwe wyłącznie za pisemną zgodą właściciela serwisu.