fbpx

Mindfulness dla dzieci

Zajęcia mindfulness dla dzieci w oparciu o MBSR program to zajęcia na których  dzieci rozwijają uważność  siebie i tego czego doświadczają. W dzisiejszych czasach dzieci często żyją w biegu ( jak i dorośli ; ) ), działają w przyspieszonym tempie. Efektem tego jest rozkojarzenie i nerwowość oraz mała świadomość pojawiających się emocji.

Na zajęciach z mindfulness poprzez różnego rodzaju aktywności – krótkie medytacje, obserwację oddechu, zabawy angażujące zmysły, napinanie i rozluźnienia ciała oraz aktywności uczące koncentracji i wyciszenia dzieci wzmacniają siebie.

Poprawia się ich zdolność skupienia, pamięć ale też poprzez aktywności angażujące zmysły ich  kreatywność. Dzieci zaczynają rozróżniać swoje odczucia, potrafią je nazwać i zapanować nad nimi w sytuacjach trudnych, konfliktowych.

Mindfulness daje dzieciom zwolnienie, wyciszenie oraz zrozumienie i poznanie siebie.

 

Dla jakich dzieci ćwiczenia uważności będą odpowiednie?

Możemy podzielić praktyki mindfulness na trzy grupy wekowe:

  • dzieci w wieku przedszkolnym, gdzie celem jest bardziej „zabawa w uważność”; dzieci w tym wieku potrafią być naturalnie uważne, mają ciekawość poznawczą do mikro-eksploracji świata.
  • w wieku 6-12/13  dla wszystkich dzieci, które chcą nauczyć się uspokajać gonitwę myśli, zrozumieć i odczuwać w ciele swoje emocje, poprawiać koncentrację, wzmocnić wiarę w siebie, nauczyć się pozytywnego postrzegania siebie; dla dzieci, które się wycofują czy też reagują kompulsywnie.
  • młodzież w wieku 14 + potrzebująca narzędzi redukcji stresu by sprostać pojawiającym się wyzwaniom; szukająca akceptacji dla siebie, umiejętności zrozumienia burzy hormonów i radzenia sobie z huśtawkami emocjonalnymi.